SISTEM PNEUMATIK
· Sist. yg medium pghantaran adlh udara pemampat
Komponen sist pneumatic(pemampat udara)
· Pemampat udara – pengering – penerima – unit khidmat(F.L.R) – injap kawalan arah(3/2,4/2,4/3,5/3) – penggerak
Kebaikan sist pneumatik
1. Mudah disimpan
2. Udara adlh bersih.xcemar udara jika bocor.
3. Udara xmudah terbakar&tertakluk kpd suhu
4. Mudah dibina berbanding sist hidraulik
5. Sist xperlu aliran balik
Keburukan sist pneumatik
1. Jika bocor kuar bunyi bising
2. Guna banyak paip
3. Kos penghasilan udara tmampat tinggi
4. Keperluan daya yg terhad(20-30kn)
PEMAMPAT UDARA
· Memampat udara dr tekanan atm kpd 1 tekanan lebih tinggi dgn kurangkan isipadu udara.
Dew point
· Mnunjukkan kand. Lembapan dalam udara.
Knp udara dimampatkan
1. Mudah disimpan & jimat kuasa e.
2. Blh bekalkan tenaga kpd kendalian mesin.
Kegunaan udara tmampat
· Sist brek – hidraulik jet – pembuka pintu – pengangkat – penyembur cat – alat penekan
Jenis pmampat
1. Anjakan positif –salingan & putaran
2. Dinamik – aliran jejari & aliran paksi
Anjakan positif(pghantaran kuasa)
· Ialah mesin dgn skump.isipadu udara diletak dlm bekas tertutup.
Dinamik
· Udara dimampat mlalui dinamik ram yg bputar mghasilkan v&p kpd udara yg mgalir.
Kelengkapan sist pemampat udara.
1. Penapis udara – keluarkan zarah kotor sblm udara masuki liang masuk
2. Tabung udara – simpan udara termampat utk elak operasi berterusan.
3. Injap pelega – melegakan tekanan
4. Unit servis – F(tapis udara) L(lincirkn aliran udara) R(injap penurun bg pastikn p kerja lbh dr kluaran
PENGGERAK
· Untuk tukar tenaga angin mampatan kpd pergerakan scara mekanikal
Jenis penggerak
1. Silinder pneumatic – jenis – 1 tindakan, 2 tindakan
2. Silinder istimewa – jenis –silind iring,silind berbilang kdudukan,rod kembar,silind mgunci
3. Penggerak berputar – jenis –pinion&rak,ram,motor udara
4. Penggerak istimewa – jenis –silinder tanpa rod,unit gelangsar,cuk udara,silinder rod Bergeronggong
INJAP
· Alat yg terima arahan utk lepaskan/hentikan aliran udara.
Jenis injap
· Sehala – bergabung – kawalan aliran – kawalan tekanan – kawalan arah
Kaedah gerakan injap
1. Insani – digerak oleh operator dgn cara tekan butang
2. Mekanikal – digerak oleh mekanisme mekanikal spt suis beroda
3. Pneumatic – digerak oleh angina termampat
4. Elektrikal – digerak oleh solenoid yg dijana oleh kuasa e.
Pengkusyenan dlm silider pneumatic
· Utk elak kerosakan dsebabkn hentaman piston dgn halaju tinggi.
Jenis pengkusyenan
1. Udara
2. Getah/plastic
Fungsi pengkusyenan
1. Penyerap hentaman
2. Penyerap bunyi
SENSOR
· Kesan objek bergerak& beri isyarat kpd pgawal penggerak
Jenis sensor
1. Bersentuh
2. Tak bersentuh
Kaedah gerakan sensor
Mekanikal – paling byk digunakan
Pneumatic – jenis pantulan tekanan mrupakan penderia kdudukan
punyai kjituan sentuhan hingga 0.2 mm.
Elektrikal – penderia objek – kesan khadiran objek spt produk yg bergerak
-penderia magnetic – menggera & mgawal litar apabila pergerakan penggerak ke hdpn&blkg.
Pengawalan pergerakan 1 silinder
1. Litar pneumatic – kaedah udara sepenuhnya
2. Litar elektro_pneumatik – kaedah gabungan elektrik & pneumatic
Jenis litar pneumatic
1. Kaedah lansung – bila penderia aktif,maka litar itu lengkap utk bertindak
2. Kaedah x lansung – perlukan bantuan injap kawalan arah sbg perantara sblm penggerak digerakkan
Jenis litar elektro_pneumatik
1. Kaedah langsung
2. Kaedah x lansung
No comments:
Post a Comment